pátek 25. března 2016

Word přítel pisálků

Jsem vskutku moc rád, že jsem se pro pořízení nejnovějších Microsoft Office a tím pádem Word 2016 rozhodl. Až do včerejšího a dnešního dne jsem psal na nyní již zastaralém Wordu 2007, který byl svými funkcemi sice bohatý, ale zdaleka ne tolik, jako jeho nejnovější bratříček.

  Poprvé jsem se s Wordem 2016 setkal na telefonu. Potřeboval jsem nějaký šikovný textový editor do školy a na cesty, kdybych měl náhodou chuť něco napsat nebo mi nějaká myšlenka s chutí vlezla do hlavy. Občas se tak tomu stalo, a když máte rychlý telefon, je na něm psaní rychlejší – neříkám, že pohodlnější -, než na papíře. Samozřejmě nemám nic proti psaní na papír, ale ten také nemohu vytáhnout, kde se mi zachce kvůli jeho menší skladnosti. Když si totiž chcete něco napsat v autobuse při dlouhé cestě domů a sedí vedle vás trochu větší hora chlapa, je obtížné psát na papír, protože člověk má při psaní tendenci se roztahovat. A to nemluvím o tom, že se vám dotyčný člověk bude dívat pod ruku se zvědavostí, jelikož v dnešní době je přece jenom (bohužel) běžnější psát na telefonu než ručně.

  Takže když jsem se tedy rozhodl nějakou tu aplikaci na tvorbu dokumentů stáhnout, neměl jsem ani tušení, že Microsoft své nejnovější prostředky dá ke stažení naprosto zadarmo. Byla to potěšující informace, jejíž intenzitu posílil i fakt, že si smím stáhnout klidně jen Word a ne celý kancelářský balík s programy, které ani nevyužiji. A jak jsem už mohl tušit z vlastních zkušeností, Word je bezkonkurenční. Práce s jejich nejnovější verzí se mi líbila, a tak – vzhledem k tomu, že jsem věděl, že je jejich prostředí na telefonu stejné jako pro všechny platformy – jsem se rozhodl, že si je pořídím i na počítač. Za zmínku také stojí, že jejich verze na telefony má naprostou většinu toho, co verze na PC. Takže jejich mobilní aplikace ani zdaleka není pouze o psaní s pár druhy písma a nepřehledným formátováním, ale o plnohodnotné práci s textem, spousty druhy písma, tabulkami a dalšími mnoha funkcemi, které známe.

  Jakmile jsem se rozhodl stáhnout si tuto parádičku i na PC, nějak jsem tušil, že lze zakoupit pouze celý balík Office, i když z něj využiji jen jednu funkci. Ovšem dalo se to přehlédnout. Nákup nebyl běžný, jako tomu bylo dříve, protože vlastně tak úplně nejde o nákup jako takový. Vlastně si Office platíte měsíčně za – pro mě – zanedbatelnou částku okolo dvou set korun. S podobnou cenou jsme se mohli setkat v článku, ve kterém jsem recenzoval Spotify (aplikace na streamování hudby), u které se také platilo měsíčně. A stejně jako u Spotify jsem toho názoru, že za tak perfektní funkce se vyplatí platit. Ještě je tu varianta pirátství, ale předpokládám, že jsme všichni naprosto „čistí“. Co se pak týče instalace, ta probíhala naprosto normálně. Potěšilo mě, že jsem si mohl vybrat, co z balíku nainstalovat chci a co ne, takže jsem si nemusel zaplnit víc místa na disku, než je potřeba.

  To by byl nákup a instalace, a já bych moc rád ještě vychválil pár věcí. Za prvé se mi líbila možnost zálohování do cloudového uložiště Microsoftu, i když si pro to musíte projít menší registrací. Já už účet dávno mám, a mimochodem lze se přihlásit i přes pracovní email třeba na Gmail, na Seznam.cz nebo kdekoli jinde – to je velké plus. Druhá věc, kterou oceňuji je přehlednost a fakt, že už po spuštění máte na výběr z mnoha překrásných šablon, ze kterých si vyberete druh dokumentu, jaký se chystáte zpracovávat. Jsou to šablony pro: poznámky, deník, životopis, cestopis, dokument, památník a mnoho dalších. Třetí věc je alespoň pro mě jedna z nejdůležitějších, i když je pouhým detailem. Když jsem totiž psal ve Wordu 2007, „papír“ byl bílý, což je v pořádku, ale okolí kolem papíru opravdu nepříjemná modrá, ze které mě bolela hlava a slzely oči. U Wordu 2016 je tomu ale jako u jiných novějších Wordů jinak, protože okolí je nevýrazně šedé, u čehož se píše velice dobře a člověk se tak celkově soustředí na děj příběhu či úpravu textu apod. K tomu všemu si můžete barvu vzhledu celého prostředí kdykoli změnit třeba na černou, tmavě šedou nebo barevnou.

  Dále bych chtěl zmínit, že pokud nechcete platit a na Váš telefon aplikace není úplně tím nejlepším řešením – což naprosto chápu - , tak můžete funkcí Wordu využívat také zadarmo na internetové verzi Microsoft Word online. Tato verze vypadá opět stejně a opět je tam obrovská spousta funkcí i se zálohou. Jedinou nevýhodou u této verze může být internet, protože na něm nelze psát bez připojení internetu, jak už napovídá slovo v názvu „online“.

  Celkově musím nejnovější Word jenom vychválit a říct, že se jedná o jeden z nejlepších Wordů a textových editorů všech dob. Abych dokázal jeho perfektní vlastnosti, celý tento článek jsem napsal na telefonu během půl hodinky. Není to perfektní? Je to budoucnost. Kdo mě ale zná tak ví, že jsem spíše pro starší metody psaní ručně nebo psacím strojem. Těchto metod se nehodlám vzdát a píšu tak i pořád. Řekl jsem si, že vymýšlet budu tužkou, tvořit psacím strojem a přepisovat a dokončovat na počítači ve Wordu. Pro poznámky a nápady mi poslouží také Word, ale v mobilní podobě. Pokud jste četli minulý článek, tak si asi říkáte, jak to, že mám nejnovější Word na počítači, který se mi zničil. Jsem technik, dělám výbornou technickou školu a věděl jsem, že pro mě oprava notebooku nebude žádný problém. Tak se i stalo.


  Pokud jste dočetli až dokonce, tak děkuji za pozornost. Mějte se krásně a pište mi své názory, případně na čem píšete vy. Také se chci omluvit, pokud zde naleznete některé nechtěné překlepy. Článek sem dám přesně takový, jaký mi vyšel z mobilu, aby to bylo co nejvíce autentické a dokázalo to vyladěnost celé aplikace.




2 komentáře:

  1. Netušila som, že existuje word 2016, ale dalo sa to čakať (: Na jednom počítači mám ubuntu a píšem v LibreOffice a na druhom pc zas Word 2013.

    Daniela

    OdpovědětVymazat
  2. To máš super! Ja mám na notebooku OpenOffice a ... kriste pane je na neho niekedy slabý výraz. Najlepšie, keď sa po chvíli nepísania zasekne, musíš to zavrieť a zistíš, že ti to neuložilo -_-" Ale priebežné ukladanie to zachránilo, no niekedy sa to nevedelo načítať ale inak pohoda, nesťažujem sa radšej. Radšej písať tam, ako na papier, kde by mi po pár stranách upadla ruka a písmo sa menilo na hieroglify xD
    Vii, http://with-love-vii.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat