pátek 26. srpna 2016

Kavárna dnes, kavárna dřív


Poslední dobou sedávám na překrásném místě, kde servírují výbornou kávu a kde je až nepřirozený klid, který člověku navozuje myšlenku: Ti lidé nemohou mít žádné příjmy. A já sedím odříznutý od veškerých oken, schovaný v nejtemnějším rohu místnosti vyhýbaje se tak bolesti očí a přemýšlím, proč tomu tak je, proč sem ti lidé nechodí a odsuzují tento osobní a milý podnik k záhubě.

V mém městě je mnoho kaváren hrajících o zákazníky všemi možnými způsoby. Jedna útočí na vrstvu lidí, kteří si alespoň chtějí hrát na to, že mají nějaké peníze a chtějí být viděni. Druhá kavárna zasahuje skupinu lidí spíše ženského pohlaví a kavárna, ve které sedím já, je kavárnou tvůrčí a je uzpůsobena lidem, jež hledají klidnější zázemí než je jejich vlastní domov, aby tam mohli chodit dělat věci, které jinde nemohou. Aby tam mohli pracovat a tvořit, co je napadne.

Když jsem se nedávno začetl do knihy Vítězný oblouk od E.M.Remarquea, zaujala mne pasáž, ve které spolu hovořil doktor Ravic a slečna z nevěstince. Ta slečna mu povídá, že si jednou chce založit vlastní kavárnu v Provence a – teď to přijde - že si tím pádem najme nějakou kapelu a vzadu vystaví bar. Toto je přímím důkazem toho, čím byly kavárny kdysi. Nebyla to jen místa, kde se podávala káva – jako nějaké kávové podniky -, byla to místa, kde hrála živá hudba, kde se lidé chodili bavit a věděli, že se jim tam dostane všeho a že tam mohou strávit tolik času, kolik chtějí, bez toho aniž by je popoháněl nějaký ustaraný číšník v restauraci. Reamarque  věděl, o čem psal. Žil v době, kdy byly kavárny velice oblíbené a kdy byly tím, čím by měly být i dnes, a Paříž – jako kavárenské město – moc dobře znal.

A tak mě mrzí, když pak koukám na to potem a krví vybudované místo, kde jediné zvuky narušující jinak bezchybný klid, jsou kroky několika málo lidí, jež si prohlíží citáty a obrazy visící na zdi jako v nějakém muzeu a dají si před odchodem jednu limču. A tím chci samozřejmě říci, že to není jen kavárnami samotnými, ale také lidmi, kteří zapomněli na to co je hezké a kouzelné. V dnešní době mají tato dvě slova mnohokrát jiný význam, než měla kdysi. Dnešní doba není dobrá v žádných ohledech i přesto, že dlouho nebyla žádná světová válka. Konflikty se sice dějí pořád, ale říkejte si, co chcete, když je svět dlouho bez války, nemá disciplínu a zleniví. Lidé možná zůstanou stejní, ale změní své způsoby a přednosti. Přijde mi, že si mnoha věcí neváží a nectí je, zkrátka jsou nevzdělaní a nevychovaní krutostí doby.

A teď sedím opět u psacího stroje a nadávám. Pouštím se do věcí, které by mi nejspíš měli být ukradené, ale to je vlastně celé téma mého blogu – psát tu o věcech, které by mi měli být ukradené, uvažování nad těmi nejjemnějšími věcmi, detaily světa.

Jediné místo, kde se dostanu někam jinam a ve většinu případů právě tam, kam chci, jsou knihy. Knihy lidí, kteří jsou už mrtví, anebo příliš staří na to, aby mohli nadávat, ale i lidí, jež to mají v hlavě srovnané nebo mají stejný názor na věc jako já. Alespoň ty kavárny, alespoň ty by mohly zůstat stejné, když už nic jiného. Mohly by být tím místem, kde si lidé chodí dělat běžné i neběžné věci, aby tam chodili klábosit, hledat svou spřízněnou duši, anebo plánovat vyloupení banky. Zkrátka aby kavárny byly tím místem pro všechny a zároveň místem vyhrazeným lidem, jež touží po načerpání kulturního ducha do sebe samých. Aby lidé přišli na toto místo a první co slyšely, byly snažné hlasy Edith Piaf z reproduktorů nebo nějaké živé kapely, a dýchala na ně tak příjemnost sama a doba starých let.

I já sám jsem do oné kavárny vrazil své úsilí, lépe řečeno své vize, a spolu s majitelkou jsme zrealizovali celý nápad na „tvůrčí kavárnu“. Mrzí mě pak, když lidé nechodí. Noa co, že je léto? Kdo řekl, že kavárna není místem pro léto? Já si vždycky myslel, že Kadaň je kulturní město, ale hloupí lidé jsou všude. Umění je hledáním sebe samého a každý kdo netvoří, kdo se nevěnuje nějaké tvůrčí činnosti a nedělá nic, čím by rozvíjel sám sebe, pro mě marní sám sebou a svým životem.

Mějte se hezky.
S.V.T


8 komentářů:

  1. Panečku. Krásně napsáno. Vyrazil jste mi dech. Vůbec jsem netušila, že kdysi byly kavárny tak kulturním místem s živou hudbou. To muselo být kouzelné. Bohužel dnes je doba tak uspěchaná, že by si člověk ani tu hudbu u té kávy neužil :(.
    gingerjannie.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. kdyby byly kavárny dostatečně přizpůsobené, tak lidé, jež pro svou práci potřebují počítač a lidé, kteří chtějí tvořit, by v nich mohli trávit všechen svůj čas. O to jde, že tomu tak dříve bylo. Byly to "druhé domovy". K uspěchanosti nás nikdo nenutí. Dříve také znali čas a také jej měřili, aby vše stihli. Jen měli jiné přednosti. Raději než gauč, televizi nebo počítač šli logicky do těchto krásných míst, hráli šachy, tvořili, tančili, pili, zpívali, odpočívali a bylo jim dobře. :)

      Vymazat
  2. Bohužel ani v minulosti na tom kavárny nebyly tak růžově, jak líčíš. Vždy byly oblíbenější hospody a pivnice. Kavárny navštěvovala hlavně měšťanská střední třída (minorita obyvatelstva) a dělníci (majorita obyvatelstva) buď neměli peníze ani na tu hospodu, nebo měli a chodili tam.
    Kavárny se největší oblibě těšili a těší ve velkých městech, kde je bohatá základna umělecké, intelektuální, nebo jinak osvícené populace. Kadaň má sotva 18 tisíc obyvatel. Z toho bude asi tak polovina důchodci a děti. Většina pracujících bude dělnická střední třída = hospody (nebo spíše je dnes trend být doma, protože nejsou peníze). Na kavárnu ti tak zbývá pouze (v nejlepším případě) pár set lidí. Jak si popisoval je v Kadani vícero kaváren. Takže lidé si volí jednu a do té chodí pravidelně. Maminy rády chodí do "ženských" kaváren. ... Prostě zákonitě v Kadani nemůžeš očekávat v kavárně, jakou popisuješ, mnoho zákazníků.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kadaň není městem pro dělníky, je tu více vzdělaných lidí, řekl bych, a s názorem na dřívější kavárnu nemohu souhlasit - řídím se dle slov lidí, jež v té době v daném městě žili, ať už to jsou Hemingway, Fitzgerald nebo i ten Remarque. Jakmile se v kavárně zařídí živá hudba a originální akce, lidé se do ní pohrnou. Váš život se mi zdá jaksi linearni, suchý, když si myslíte, že si lidé najdou jedno místo a nehledají jiné a lepší. Takhle to u lidí nefunguje, ne v tomhle směru. Díky za komentář.

      Vymazat
  3. Moc hezky napsané :) Osobně jsem ještě nenašla kavárnu, která by mi vyhovovala. Pokaždé mi tam něco chybělo nebo naopak až příliš přebývalo, a to těch kaváren kolem sebe mám opravdu málo, takže vlastně ani není z čeho vybírat. Ale článek se ti opravdu povedl :)

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherné. :) U nás ve městě jedna taková kavárnička, kde se lidé srocují, aby prodebatovali své životní události, čtou knihy a kam jednoduše chodí načerpat příjemnou atmosféru, naštěstí je. Pokaždé když tam sedím, naplňuje mě to příjemnými a milými pocity, které tam venku jen těžko hledat. A tak se kavárna stala jakýmsi útočištěm, kde se jako by zastavil čas. Děkuji za článek, velmi mě potěšil. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážím si hezky napsaného komentáře a chvály. Takovou kavárnu určitě musím navštívit. :)

      Vymazat