pondělí 14. prosince 2015

Svět podle Garpa (RECENZE)


John Irving, jako vždy, nezklamal a naplnil mě novými postavami, novým příběhem a řekl bych i novým životem. On je typ spisovatele, který nepíše jen tak ledajaké příběhy; jeho romány jsou lahůdkou pro všechny, co se chtějí do někoho zamilovat a nechtějí být sami, naopak v přítomnosti dalšího fiktivního života, jež nám tento kouzelník přichystal.
  
  Abych se dostal zpět k tématu, knihu jsem si zamiloval o krapet víc, než již recenzovaná Pravidla moštárny, která mají, jak jinak, stejného tvůrce -, i když to nemohu tak jistě určit vzhledem k tomu, že si to říkám u každé knihy v mé knihovně. Asi mám štěstí na vybíravost, ale vše, co přečtu, se navzájem přebíjí ve své kvalitě. Ačkoli se mi do nich pokaždé moc nechce, protože si říkám „Nic nemůže být lepšího než to, co jsem právě přečetl,“ nakonec vše dobře dopadne a jsem stejně nadšený, jako jsem byl u předešlé tvorby.
  
  Ve světě podle Grapa je nejdůležitější a nejvíce sympatická postava T.S.Garp, jehož počáteční iniciály na začátku jména nic neznamenají. Zkrátka je to Garp, kterého si zamilujete a už se ho nepustíte. Tento román není v žádném případě na krátkou chvíli a já ho četl asi dva měsíce nebo víc. Není to jednoduché, protože se v každé kapitole stane spoustu věcí a někdy také nic, a vy nevíte, na co se máte připravit. Při čtení mnou ale vždy procházela romantická i vzrušující atmosféra vyvolávající chuť po sexu nebo zkrátka po něžném doteku dívky, políbení či psaní. Pokud že máte problémy se psaním, jedině doporučuji. Tímto bych se také chtěl dostat ke shrnutí celého příběhu, protože Vám o něm nemohu říct skoro nic, vzhledem k tomu, že vše je vesměs spoiler.
  
  Garp je spisovatel, jehož příběh budete číst od mládí jeho matky, po jeho smrt, a já mám doopravdy pocit, jako by byl za mnou život, který jsem zbožňoval. Možná jsem až moc citlivý, nebo mám představivost v gigantických rozměrech a můj život stojí za prd, ale budu hodně dlouho oplakávat, že to všechno skončilo. Kniha mi byla podporou při každém dni a naplňovala mě vším, co jsem potřeboval. Říkám si, že Irving nikdy nesmí přestat psát, jinak přestanu psát taky. Nepoznal jsem (skrze knihy) žádného spisovatele, který by mi sedl víc, jako on, a doopravdy mu chci vyzpívat chválu za jeho díla. Samozřejmě jsem si nyní půjčil další jeho tvorbu, která nese název Modlitba za Owena Meanyho, a jsem si naprosto jistý, že bude zrovna tak dobrá. Nicméně mezitím, co Vás spousta spisovatelů provede životem svých postav, Irving Vám zajistí, abyste ho prožily.

  Na závěr bych chtěl také zmínit větu, která se mě v posledních stránkách, co jsem dočítal knihu, dotkla:



„Představovat si něco je lepší, než si to pamatovat.“ T.S.Garp


0 komentářů:

Okomentovat