neděle 31. ledna 2016

Psací stroj nebo počítač?

Toto je otázka, nad kterou přemýšlí mnoho z nás. Je pravda, že práce s textem na počítači je v mnoha ohledech jednodušší a hlavně svižnější. Své chyby zde můžeme opravovat tím, že jednoduše smažeme chybná písmena a napíšeme nová. Na psacím stroji to ale tak jednoduché není, protože přepisování něčeho, co už je vtištěné na papír, nemusí vypadat hezky a už vůbec to není pohodlné. Nicméně i psací stroj má své výhody, a my si tu o všech povíme.
  
Já osobně psací stroj vlastním a jsem za to rád, i když si nejméně jednou denně pokládám otázku, na čem vlastně budu své příběhy psát. Je jasné, že články, které zveřejňuji zde na svých stránkách, jsou psané na počítači, protože z psacího stroje bych je asi těžko odeslal někam na internet. Je sice možné, že bych si nejdříve vše napsal na stroji a pak to přepsal do počítače, ale proč to, když už to všechno v počítači mohu mít? Na tuto otázku lze odpovědět tím, že na stroji je psaní pohodlnější především pro mysl. Každého z nás ten zvuk klepajících kláves jaksi „vzrušuje“ a dává nám inspiraci pro naše psaní. Je tomu tak. Psací stroj má své kouzlo, a proto Vám zde píšu tento článek, u kterého se snad konečně rozhodnu i já.

Počítač

Počítač je samozřejmostí, bez které bychom se prostě neobešli. Pro někoho je pohodlnější psát na stolním počítači, a někdo mám zase rád notebook.  Myslím si, že pro psaní textu je mnohem lepší notebook, protože je kompaktní, a tak nejste omezeni jednou místností, kde psát.

Mně psaní na notebooku nevadí. Je sice pravda, že jsem na něm až příliš ukecaný, ale baví mě, když na něm mohu psát rychle a celá práce jde svižným tempem k cíli. Co se týče psaní nějakých příběhů, je to také skvělé, protože úryvky, které se mi nepovedly, mohu jednoduše přepsat nebo vymazat. Je tu ale jedna velká nevýhoda, a tou je, že mě brzy začnou bolet oči a s nimi i celá hlava. Pak tedy večer hltám kafe, abych danou práci dopsal alespoň s malým soustředěním.

Další věc, co oceňuji na notebooku je fakt, že si z něho mohu pustit muziku, která mě u psaní dokáže navnadit na tu správnou vlnu, a vyhledat informace na internetu. Právě to hledání informací je pro mě největším pomocníkem při psaní, protože si někdy něčím nejsem jistý – a kdo ne – a potřebuji okamžitou pomoc, abych nemusel od psaní odcházet na delší dobu. Když odejdu na delší dobu, už se mi do toho znovu nechce, a někdy dokonce celý článek přepíšu.

Obrovskou výhodou je samozřejmě i ukládání dokumentů kamkoli chcete, aniž byste museli skladovat štosy papírů někde v šuplíku a čelit tak riziku, že je někdo z domácnosti vyhodí jako nepotřebné. Já takový problém mít můžu, protože ještě nežiji sám a mám doma mamku, co velice ráda uklízí všechno, co se jí postaví do cesty. Také můžete v mnoha příbězích zjistit, že se některé strojopisy nevratně zničily vodou nebo rozletěli do stran kvůli větru. Zkrátka, co si budeme povídat. Papíry jsou mnohem víc v ohrožení než uložená data na pevném disku.

Tak kdybych měl počítač shrnout, určitě ho vychválím i navzdory pár nevýhodám, které jsou ve srovnání s jeho výhodami zanedbatelné.

Psací stroj

Psací stroj je pro lidi předmětem mnoha tváří. Pro někoho je to rachotina k výsměchu, pro někoho je to předmět patřící do muzea, pro někoho dekorace do bytu a někdo ho bere jako nenahraditelného tvůrce textových dokumentů. U poslední možnosti se to pak dělí na lidi staré, kteří psací stroj vždycky používali a vždycky budou, a pak lidi, co si psaní na něm vychutnávají z nostalgie a útěku od moderního světa plného digitálních věcí.

Já jsem samozřejmě ten druhý zmíněný a psací stroj jsem si pořídil především proto, že jsem to bral, jako budoucí spisovatel, za povinnost. Zkrátka jsem chtěl takovou krásnou věc vlastnit a získat zkušenost ze psaní na něm. Nestál mě skoro nic a kupodivu jsem i v obyčejném papírnictví sehnal pásky. Je vidět, že se na ně úplně nezapomnělo a alespoň pásky se dají sehnat nové, když ne samotný stroj.

Určitě se ptáte, jestli vlastním elektrický nebo klasický. Elektrický psací stroj je dle mého něčím, co bych si nikdy nekoupil už jenom proto, že vůbec není starý a nevyzařuje z něj takové kouzlo jako z klasického psacího stroje. Takže já vlastním klasický stroj značky Olympia, který jste mohli vidět v článku: http://stwrites.blogspot.cz/2015/10/omlouvam-se.html

Abych se ale dostal k výhodám a nevýhodám. Asi tušíte, že chudák psací stroj se s počítačem vůbec nemůže rovnat, protože nemá ani zdaleka tolik funkcí. Co se ale týče cítění s textem, jednoznačně vyhrává stroj. Je prostě pravda, že při psaní na stroji vás bušení paliček uklidňuje, a při každém stisku jako kdybyste cítili to, co píšete. Hrozně těžce se to popisuje, ale na psacím stroji máte fyzický kontakt s textem, který je zkrátka bezkonkurenční.

Další skvělou věcí je to, že se nemusíte zaměřovat na otravnou automatickou korekturu, kterou trpí počítače. Když píšete na stroji, tak se soustředíte jenom na myšlenky a píšete bez ohledu na to, jestli je slovo chybně nebo ne. Myslím si, že toto je jednou z hlavních výhod. Já osobně některé své příběhy píšu na stroji, protože se chci soustředit jen na děj, a uklidňuji se tím, že své chyby opravím při přepisování do počítače. Toto je ideální kombinace psaní z mého hlediska. Sice je zdlouhavá, ale na stroji alespoň vím, kam děj směřuje, a příběh dopíši. Na počítači se mi kolikrát stane, že povídku ani nedopíšu, protože po deseti stránkách zjistím, že to nebere konce. Zkrátka ukecanost, o které jsem se zmiňoval.

Co se týče bolesti očí, ta se strojem nikdy nepřijde. Ideální je si rozsvítit lampičku a psát jen při tlumeném světle, které vás nebije do očí, srkat horký čaj a užívat si zvuků, které psaní vydává. V tomto je psací stroj také bezkonkurenční.


Ačkoli tu tolik psací stroj vychvaluji, nakonec na něm píši jen dopisy a rychlé dokumenty do školy. Věřím ale, že stejně jako gramofony se i psací stroje brzy dostanou do módy.



5 komentářů:

  1. Úplně chápu ten pocit, který máš, když píšeš na psacím stroji, já psací stroj měla, když jsem byla mladší. Teď nedám na svůj notebook dopustit, psací stroj mě taky láká, ale já jsem zase taková, že když už nepíšu na notebooku, tak si radši všechno píšu rukou, jsem spíš takový výtvarník, ale dokážu si představit mít psací stroj, rozsvícenou lampičku, pít čaj a psát na něm nějaké své myšlenky do kartonové tvrdé složky nahoře na skříni :)) http://prikrylovatereza.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Notebook je zkrátka nevyhnutelným nástrojem na psaní textů v dnešní době. Psací stroj je ale perfektní odreagování od monotónního psaní na počítači. Na papír píšu také, ale jen co se deníku týče. Jinak děkuji za pěkný komentář a za odkaz. Rád se na tvůj blog podívám. :))

      Vymazat
  2. Psací stroj sice mám(elektrický, z blecháče za tři kila), ale skoro ho nepoužívám.
    Patřím totiž k malé skupině lidí, kteří píšou v telefonu. Pravda, ne sice vše, ale minimálně z poloviny ano...

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj,

    kdysi jsme si navzájem okomentovali naše články, tuším v souvislosti s útoky na Paříž. Rád vidím, že v práci na blogu pokračuješ, jako jeden z mála mě totiž opravdu zaujal. Líbí se mi, že píšeš o odlišných a originálních tématech na rozdíl od mnohých. Tímto tedy chválím a hlavně v tom pokračuj. :)

    Jáchym (http://jachymuvsvet.blogspot.cz/)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc mě těší, že jsou mí pravidelní čtenáři spokojení. Děkuji :)

      Vymazat